HOME | OCS SYNERGY | PROMOTION | ABOUT US


\

Masalah habuk pada PC....





Masalah habuk pada PC atau komputer, selalunya tidak diberikan perhatian serius. Pagi ni kami didatangi seorang pelanggan yang membawa CPU nya untuk diservis. Katanya CPU dia selalu mati selepas tak sampai 5 minit dihidupkan. Apabila dia cakap macam tu, kami dah agak mungkin prosessor dia yang bermasalah. Mungkin overheating. 

Bila kami bukak saja penutup CPU tu, mak aiiiiiii..... cantiknya.... So, dah jumpa masalah dia. Mungkin dia terlupa untuk membersihkan atau tidak tahu langsung cara2 untuk menyelenggara CPU tersebut.

Jadi, kepada anda yg mungkin ada maslah serupa, boleh cuba periksa CPU anda sekarang. Proses membuang habus dan sarang labah-labah boleh dilakukan sendiri dirumah. Hanya perlukan berus cat dan penyedut hampagas ( vakum ).

Jika anda membiarkan CPU anda berhabuk dan penuh dengan sarang labah-labah, ia boleh menyebabkan overheating dimana angin tidak boleh masuk ke ruang penyejukkan di sirip heatsink kerana tersekat oleh habuk. Ini boleh menyebabkan kerosakan pada komponen tersebut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...