HOME | OCS SYNERGY | PROMOTION | ABOUT US


\

Rangkaian Broadband mana menjadi pilihan anda ?

Adakah mempunyai masalah untuk membuat keputusan memilih yang mana perkhidmatan jalur lebar mudah alih? Berikut adalah panduan mudah untuk anda.

Sebelum itu anda perlu tahu bahawa "Jalur lebar mudah alih tidak untuk semua orang". Mengapa? Saya akan terangkan di artikel kemudian nanti.
 

Liputan ( coverage ) :

Jika anda mendapat perkhidmatan jalur lebar mudah alih untuk kegunaan semasa dalam perjalanan, pilih antara Maxis Broadband dan Celcom Broadband. Celcom mungkin mempunyai kawasan liputan yang lebih 3G/2G berbanding kepada Maxis di Malaysia tetapi Maxis boleh menawarkan kelajuan yang lebih cepat daripada Celcom. Broadband Celcom mempunyai kira-kira 3 kali lebih pelanggan jalur lebar daripada Maxis.
 

Kesimpulan : Dapatkan Broadband Celcom apabila ia datang untuk liputan yang luas

Kelajuan ( Speed ) :
 

Kelajuan ​​benar-benar bergantung kepada trafik rangkaian semasa dan pelanggan rangkaian keseluruhan. Oleh kerana Celcom mempunyai bilangan tertinggi pelanggan jalur lebar mudah alih (kira-kira 500K), Secara peribadi, saya tidak mengesyorkan Celcom Broadband jika anda mencari untuk kelajuan.
 

Anda boleh memilih antara Maxis Broadband, P1 WiMAX, Broadband DiGi dan U Broadband selepas anda mempertimbangkan opsyen di bawah berdasarkan keperluan anda:
 

Maxis Broadband-Lebih daripada 100 ribu pelanggan jalur lebar (mungkin tidak mendapat kelajuan yang tinggi sepanjang masa dan dalam semua bidang), tetapi ia menawarkan liputan yang terbaik di kalangan 4 di atas.
 

P1 WiMAX Mengenai pelanggan 100K dan kelajuan adalah sangat bergantung kepada lokasi dan kekuatan isyarat. Liputan tidak ada lagi jalur lebar mudah alih tetapi berkembang secara agresif.
 

U Broadband-Network tidak sesak dan boleh menawarkan kelajuan kira-kira 1Mbps pada kebanyakan masa, tetapi kurang liputan 3G yang baik.
 

DiGi Broadband - dapat menawarkan jalur lebar berkelajuan tinggi pada masa ini tetapi kurang liputan 3G yang baik untuk jalur lebar mudah alih.
 

Kesimpulan : Ia merupakan satu keputusan yang sukar untuk membuat tetapi jika anda mencari antara liputan standard dan kelajuan berbanding Maxis Broadband disyorkan.
 

Harga ( price ) :
Dari perspektif harga, semua mereka (penyedia jalur lebar mudah alih) mempunyai pakej yang sangat menarik, serendah sebagai RM40. Beberapa pakej dilengkapi dengan modem USB juga. Rujuk laman web mereka:

    
Maxis Broadband
    
Celcom Broadband
    
U Broadband
    
DiGi Broadband
    
P1 WiMAX
 

Kesimpulan : Sila rujuk kepada laman-laman web ISP
 

Perhatikan bahawa pengalaman dalam perkhidmatan jalur lebar mudah alih mungkin berbeza-beza bergantung kepada lokasi dan beban lalu lintas saat ini bahawa rangkaian mengendalikan. Anda mungkin mahu memilih pakej yang menawarkan tempoh percubaan sebelum melanggan.

Admin : Saya memilih Celcom Broadband kerana mempunyai liputan yang luas. Saya selalu kesana - sini jadi saya pentingkan liputan yang luas. Kalau kelajuan tinggi tapi tiada liputan, tak guna juga. 

(artikel asal : http://www.malaysianwireless.com/2009/12/simple-guide-to-choosing-mobile/)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...