HOME | OCS SYNERGY | PROMOTION | ABOUT US


\

Jalur lebar mudahalih ( broadband ) bukan untuk semua orang ?

Pada pendapat saya, pengendali internet mudah alih tidak melakukan secukupnya dalam mendidik pengguna apabila ia datang kepada jalur lebar mudah alih.

Izinkan saya menjelaskan.

Terdapat banyak persepsi bahawa jalur lebar 3G boleh dibandingkan dengan Streamyx anda di rumah. Well yang salah sama sekali. Pertama sekali, teknologi 3G tidak pernah dibina untuk menggantikan perkhidmatan jalur lebar tetap. Ia dibina untuk membolehkan kelajuan internet yang lebih cepat dengan cahaya yang melayari dengan telefon bimbit anda. Perkhidmatan talian tetap seperti Stremayx dibina untuk mengendalikan lalu lintas berat seperti video, muat turun berat dan banyak lagi.

Untuk membuat pelaburan 3G mereka yang lebih menguntungkan, pengendali 3G telah melanjutkan akses internet 3G untuk digunakan pada komputer.

Siapakah yang harus menggunakan jalur lebar mudah alih 3G?

  • Mereka yang menggunakan WiFi di Starbucks atau Coffee Bean
  • Orang-orang yang memerlukan manakala akses internet bergerak (tidak di rumah atau kerap berulang alik)
  • Mereka yang menggunakan perkhidmatan Internet yang ringan seperti menyemak imbas web, e-mel, Youtube tanpa HD, rangkaian sosial, membaca online .. dll
  • Tidak boleh downloaders berat (seperti P2P)
  • Orang-orang yang tidak menggunakannya lebih daripada 6-8 jam sehari
  • Bukan untuk Gamers.

Pada pendapat saya, jalur lebar mudah alih 3G harus digunakan sebagai akses menengah kepada perkhidmatan talian tetap anda sebagai Streamyx. Jika anda membandingkan perkhidmatan jalur lebar 3G mudah alih anda untuk Streamyx, kemudian anda menggunakannya untuk alasan yang salah sejak 3G juga akan perlu untuk memenuhi keperluan perkhidmatan suara.

Itulah mengapa syarikat-syarikat telekomunikasi mengehadkan penggunaan jalur lebar mudah alih 3G untuk mengawal lalu lintas data pada rangkaian. Ini adalah dijangka terus sejak bandwidth / backhaul / penyelenggaraan mahal pada rangkaian 3G.

Sudah tiba masanya bahawa operator mudah alih yang dimasukkan ke dalam usaha untuk mendidik pengguna mengenai perkara ini dan bukannya memikirkan cara-cara untuk mendaftar lebih banyak pengguna jalur lebar dan babi rangkaian.

Anda boleh bandingkan Streamyx kepada teknologi seperti WiMAX WiMAX dibina untuk Internet.

Adakah anda pengguna jalur lebar mudah alih yang betul ? Fikir - fikirkanlah....



(aritikel asal : http://www.malaysianwireless.com/2009/11/mobile-broadband-is-not-for-everyone/)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...